טיפים למתן מוצקים, טעימות, בנית הרגלי אכילה בריאים ובטיחות בארוחות

תינוק מסרב לטעימות של מוצקים: טיפים להורים מודאגים.

אם תינוקך לא מוכן לאכול מוצקים אל תכריחי אותו לאכול אם הוא בוכה, מסתובב הצידה או מראה סימני התנגדות לניסיון ההאכלה. חשוב שהוא ייהנה מהאוכל!

אם התינוק מתנגד למזון חדש, רצוי לעשות הפסקה של שבוע-שבועיים, ובינתיים להמשיך להניק אותו או להציע לו תחליף חלב אם, ובתום התקופה הזאת להציע לו שוב את המזון החדש. טעם התינוק משתנה במהירות, וייתכן שלאחר שבועיים יסכים לאכול מזון שהתנגד לו קודם.

מה עושים עם "סרבני טעימות"?

-לא להתייאש, ילדך זקוק לזמן כדי ללמוד לבלוע אוכל חדש,

-להגיש את המזון החדש בכפית פלסטיק או סיליקון או באצבעות ידייך,

-יש להגיש אוכל חדש בחיוך, באהבה, ובליווי מילים מעודדות,

-אם את חוששת, תינוקך עלול לקלוט את המתח שלך ולהגיב בסירוב בגלל הבעת הפנים שלך ולא בגלל האוכל,

-חשוב ליצור אווירה נעימה בזמן הטעימות ללא מתח,

-יש תינוקות שמעדיפים אוכל יותר נוזלי ויש אוהבים יותר סמיך-כדאי לבדוק מה תינוקך מעדיף.

שאלות נפוצות על מתן מוצקים

1–איך מתחילים לתת טעימות?

אני הייתי בטיפת חלב וקיבלתי המלצה מאחות לתת לילדה שלי בת 4ח' ביצה, עוף יחד עם ירקות ולא הבנתי איך להתחיל. האם יש הנחיות ברורות איך ומה לתת לילדה שלי?

אני מצטערת שקיבלתם הנחיות לא ברורות, יש כמה גישות שונות בנושא מעבר למוצקים.

אני ממליצה על מעבר הדרגתי ולא מהיר מדי למזון מוצק כי תינוקות קטנים זקוקים לזמן כדי ללמוד ולהתרגל לבלוע וללעוס את האוכל המוצק אחרי שקיבלו פורמולה או הנקה במשך חודשים הראשונים.

את מוזמנת לקרוא את המאמר עם טיפים למעבר למוצקים: 

מתן טעימות לתינוק

אחרי שתינוקך יתרגל לאכול מרק ירקות אפשר להוסיף גם עוף, הודו וסוגי בשר נוספים, ביצה ועוד…

הבת שלי בת ה6ח' לא מוכנה לטעום כלום. מסובבת את הראש ועושה תנועה של הקאה. מה לעשות?

אני מכירה הרבה קטנטנים שלא מוכנים עדיין בגיל 6-7 ח' לאכול מוצקים…לעתים הסיבה העיקרים בקושי לבלוע את האוכל מוצק. אל תתייאשי,

תמשיכי להציע לה כל יום 2-3 פעמים ביום פירות /ירקות בכמויות קטנות, חשוב להתמיד כדי שילדה תלמד לבלוע את האוכל מוצק. אם יש מאכל שהיא ממש לא אוהבת-שווה להפסיק לשבועיים ואח"כ להתחיל שוב כאילו מאכל חדש. הרבה פעמים זה עובד .

חשוב מאוד ליצור אווירה נעימה בזמן הארוחות, ללא ויכוחים.תשימי לב שאת לא לחוצה בזמן הארוחות כי תינוקות קולטים את הלחץ שלנו ללא מילים

2- מתי אפשר לתת מוצקים כמנה, כמה כפיות נחשבות כמנה? האם לתת מים? מתי יש לתת 2 ארוחות?

מגיל 6 ח' תינוק עובר משלב טעימות לארוחות של מוצקים. כמות של חצי כוס עד כוס נחשבת לארוחה. אפשר לתת מים שהורתחו קודם ומומלץ בין הארוחות.אפשר לתת 2 ארוחות ביום כבר בגיל 6 ח'-ארוחה 1 של פירות וארוחה נוספת של ירקות/מרק.

3-מוצקים-מזונות גמילה. מה מותר ומאיזה גיל?

ביצים, ובעיקר החלבון-מומלץ לא לתת חלבון ביצה עד גיל חמישה חודשים. חלמון(צהוב) אפשר לתת כבר בגיל  4 חודשים, ובכל מקרה יש להקפיד שהביצים תהיינה מבושלות היטב(לפחות 10 דקות) מחשש לסלמונלה.

-חיטה ומוצרים המכילים חיטה-בעבר הומלץ להימנע ממוצרים אלה עד גיל שנה, אך לפי ההמלצות החדשות כדאי לחשוף את התינוק למוצרי חיטה כבר מגיל חצי שנה, תחילה בדייסות לתינוק ובהמשך ללחם, קוסקוס ועוד.

דגים ניתן לתת מגיל 6-7 ח'.

פירות טרופיים ואפרסקים– פירות כמו מנגו, אננס, פפאיה, קיווי, ליצ'י וכן אפרסקים נחשבים לאלרגניים יותר מאחרים ומומלץ לחכות איתם עד גיל עשרה חודשים. כשנותנים אפרסק מומלץ לתת ללא כליפה.

מוצרי חלב מומלץ לתת מגיל 9ח'- יוגורט, לבן, גבינות לא ממותקות.

 חלב ניגר רק מגיל שנה. הסיבה לדחיית מתן חלב היא המלצה למנוע אנמיה אצל תינוקות כי חלב ומוצריו דלים בברזל.

דבש-ניתן להוסיף רק מגיל שנה, עקב חשש מבוטוליזם.

איך לבנות הרגלי אכילה בריאים אצל תינוקות?

תנאי חשוב להתפתחות הרגלי אכילה בריאים אצל תינוק ומניעת בעיות אכילה בגיל בוגר הוא יצירת חוויה חיובית והנאה מהמזון ומהארוחה.

מומלץ להגיש לתינוק את המאכלים האהובים עליו כדי שיהיה לו קל לאכול.

רצוי ליצור אווירה נעימה בזמן הארוחה.

יש קשר ישיר בין סירוב התינוק לאכול לבין אווירה

של ויכוחים ולחימה בזמן הארוחה.

יש לזכור שמצב רוחו של התינוק משפיע על תאבונו.

תנאים חשובים והמלצות:

-תני לתינוקך כמויות קטנות של אוכל-מראה של ערימות האוכל בצלחת עלול לגרום לדחיה.

-כשתינוק מסיים את מה שהיה בצלחת תעודדי אותו לבקש תוספת, הוא יהנה מכך.

-כדאי להכין שתי צלחות לתינוק לפני הארוחה-מהצלחת עם הכמות הקטנה של האוכל תאכילי אותו ובשנייה תוספת מזון שתוכלי להוסיף לצלחת הראשונה בהתאם לרצונותיו של הקטנטן.

-רצוי שאזור האכלה יהיה פנוי מצעצועים, ספרים וחפצים שונים כדי שהתינוק יוכל להתרכז באוכל

-הגשה אסתטית בכלים יפים ליד שולחן נקי ומסודר מעוררת רצון לטעום כל דבר

-כדי לעורר את תאבונו של הילד חשוב לדעת שתינוקות אוהבים מאכלים צבעוניים.

– תינוקות סקרנים אוהבים לשחק באוכל-להכניס לפה ולהוציא, למשש ולמעוך,

יש להתייחס לכך בסבלנות ולדעת שזה חלק בלתי נפרד של התפתחות הטבעית של תינוקך.

תנסי להתעלם עד כמה שאפשר מהלכלוך. תתחילי להתרגל לרעיון שתינוקות וניקיון אינם הולכים ביחד.

שיהיה בתאבון!

שירות חדש:ניתן לקבל  ייעוץ וליווי אישי להורים חדשים בנושא תזונת תינוקות ונשים מניקות, מעבר למוצקים, התפתחות ומניעת קשיי שינה דרך מייל או טלפון, לפרטים

מאילו מאכלים להימנע? כללי בטיחות  ותזונת תינוקות

כללי זהב לשמירה על בטיחות בזמן הארוחות:

הקפידי להושיב את התינוק בחיקך, או בכיסא תינוקות (אם הוא כבר יושב בכוחות עצמו). חשוב מאוד להקפיד ולא להאכיל אותו בזמן שהוא זוחל, שוכב או משחק, עקב סכנת חנק גדולה. אף פעם לא להשאיר את התינוק האוכל לבד! רצוי לתת אוכל במרקם רך או מחייתי.

במבה מתמוססת חלקית בפה, לכן לא מומלץ לתת אותה לתינוקות קטנים.

יש מזונות שעד גיל ארבע כדאי לשים לב להגשתם, כיוון שהם עלולים להיות מסוכנים.

-תפוח עץ, גזר וכל פרי או ירק קשה אחר: יש לחתוך לחתיכות קטנות, לרסק או לבשל עד שיהיו רכים, כך שהילד יכול ללעוס אותם ללא קושי.

-ענבים: יש לחצות את הענבים לשניים לפני האכילה. אם יש בהם גרעינים, יש להוציאם.

-נקניקיות ונתחי בשר: יש לחתוך אותם לאורכם לחתיכות קטנות הניתנות ללעיסה.

-סוכריות מציצה: מסוכנות במיוחד, שכן הן נמצאות זמן רב בפה, ולכן סכנת השאיפה באקראי גדולה יותר.

-פיצוחים: כל סוגי הפיצוחים מסוכנים לילד מתחת לגיל 4 (בעיקר גרעינים ובוטנים) ויש להימנע מלתת לו אותם.

-פופקורן: מסוכן בשל גודלו, צורת הקצוות שלו ומבנה קליפתו.

לחם יש להגיש לתינוקות שלמדו כבר לבלוע וללעוס היטב אך חשוב להשגיח עליהם ולא לאפשר לעיסתו בתנוחת שכיבה.

מאמרים נוספים על שינה, תזונה והתפתחות התינוק

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
Call Now Button דילוג לתוכן