13 סיבות עיקריות לבעיות שינה אצל תינוקות

כאשר הורים שואלים אותי, כיצד ללמד את תינוקם לישון היטב ביום או בלילה, אני תמיד ממליצה לבדוק, קודם כל, מה היא הסיבה לקשיי השינה שלו. ברגע שנגלה מדוע התינוק איננו נרדם ומתעורר בלילות, ונבין מה הן הסיבות לקשיי שינה שלו, נצליח למצוא את הפתרון הטוב ביותר.

הסיבות העיקריות לבעיות שינה אצל תינוקות הן:

1-הרגלי שינה לא בריאים כמו תלות בגורמים חיצוניים כמו ידיים, הנקה, נדנוד בעגלה וכדומה. לרוב, התינוק לא נרדם לבד אלא זקוק לידיים, הנקה או בקבוק בכדי להירדם. לעתים קרובות, הוא יתעורר במהלך הלילה ויבקש את העזרה (שוב נדנוד בידיים, בקבוק, הנקה וכו') בכדי לחזור לשינה.

2-עייפות יתר היא אחת הסיבות הנפוצות ביותר, שבגללה התינוק מסרב להירדם או מתעורר בלילות. אולי זה לא נראה לכם הגיוני, אך הכלל אומר לנו, שתינוק עייף יתנגד לשינה ולא יירדם בקלות.

לכן, אם שמתם לב שתינוקכם מפהק, משפשף עיניים ורוצה לישון – התחילו להרדימו בהקדם האפשרי.

3-רגרסיות בשינה (ידוע ממחקרים, שרגרסיות של גיל 4, 9-10 ו18 ח' משבשות שינה בצורה משמעותית). מידע נוסף על רגרסיה של גיל 4ח' תקבלי כאן, על רגרסיה של גיל 9-10 ח' תקראי כאן.

4-סדר יום לא מתאים-בעיקר כשאין טקס שינה קבוע בערב או כשהתינוק פותח "חלונות ערות" גדולים מדי במהלך היום.

5-מחלות (צינון, נזלת, שיעול, גירודים ובעיות עור, אלרגיות), כאבי שיניים. ידוע שבימים של סבל וכאב, התינוק איננו נרדם בקלות ואיננו ישן טוב ביום ובלילה. הוא זקוק להמון ידיים ועזרה, ומה שקורה בדרך כלל, הוא שאחרי שהילד כבר התאושש הוא ממשיך לדרוש ידיים, כמו בתקופת המחלה. אז שוב אנחנו מגלים שצריכים שוב להתחיל לעבוד קשה בכדי לשנות את המצב ולסייע לילד להירדם לבד ולישון היטב ביום ובלילה.

6-שינויים ומעברים, כגון כניסה לגן חדש, לידת אח, מעבר דירה או חדר או מיטה חדשה.

כל תינוק מגיב ברגרסיה כשיש שינויים בחייו, אך ישנם תינוקות רגישים כל-כך, שכל דבר הכי קטן משבש להם את השינה בצורה קשה ביותר, ולוקח לנו יותר משבוע-שבועיים להחזירו למסלול.

7-תנאים פיזיים לא מתאימים – חם מדי/קר מדי בחדר, יותר מדי אור, רעש. ישנם קטנטנים שאינם מסוגלים לשאת חום או קור, ובכל פעם שהטמפרטורה בחדר איננה מתאימה, הם מתעוררים. חשוב להיות ערניים ולנסות להתאים את הסביבה לצרכיו של תינוקכם.

8-קפיצות גדילה, בעיקר בגיל  3, 6 ח' גורמות לבעיות שינה אצל תינוקות קטנים, כי בימים האלה הם זקוקים ליותר הנקות ויותר שינה, וכל הסדר היום שלהם עלול להשתבש. לרוב לאחר כ-3 – 4 ימים, התינוקות חוזרים לשגרת יומם ולסדר יומם הקבוע.

9-מעבר לשלב התפתחותי חדש-שלבי התהפכות, זחילה ובעיקר ישיבה, עמידה והליכה, כאשר תינוקכם מתלהב מהיכולת החדשה ותחושת עצמאות. החוויה החדשה והעוצמתית מאוד איננה מאפשרת לקטנטן להיכנס למצב של רוגע לפני השינה. לרוב, ההורים מדווחים שאחרי שבועיים-שלושה מתחילת השלב החדש, בעיות השינה אצל תינוקם כבר פחות מורגשים, התינוק חוזר בהדרגה להירדמות קלה יותר ולשינה טובה יותר. כמובן, שאם התינוק לא ידע לישון טוב לפני שלמד מיומנות החדשה, יש יותר סיכויים ששיבושים יהיו קשים יותר ולאורך זמן.

10-חוסר איזון בשרירים, כגון טונוס שרירים גבוה, זקיפת יתר – הן הסיבות השכיחות לבעיות שינה של תינוקות. תינוק עם טונוס שרירים גבוה איננו מצליח להרפות ולשחרר את השרירים בכדי להירדם, ולכן כל הירדמות הופכת לקשה ומאוד ממושכת, מלווה בבכי, אי שקט והתנגדות גדולה. גם תינוק עם זקיפת יתר (אקסטנציה) מתנגד מאוד לשינה, לרוב מקשית את גבו לאחור, בוכה ומקטר המון,  גם כשמחזיקים אותו בידיים –  כאילו אינו מצליח למצוא לעצמו תנוחה שמתאימה לו.

11חרדת נטישה, חרדת זרים, בהלה גורמים לתינוק להיכנס למצב של דריכות או "כוננות",

כאילו הוא חושש מכל שינוי הכי קטן. התינוק אינו מוכן להתקרב לאדם זר או לא מוכר, לעתים גם לסבתא או סבא שלא ראה אותם כמה ימים ספורים. תינוק חרד או מבוהל זקוק ליחס מתאים, לעתים שווה לטפל בו "בכפפות משי" בכדי להקל עליו ולעזור לו לצאת ממצב הזה. ישנם הורים שמנסים ללמד את התינוק בשיטות כמו 5 דקות, אך מניסיוני, הדבר עלול לגרום לבעיות שינה ואי שקט הרבה יותר קשות.

12-רגישות גבוהה לקולות, רעשים, למגע ועוד. כאשר תינוק מתעורר מכל רחש קטן זה מקשה מאוד על כל המשפחה. לא כדאי ללכת על קצות האצבעות כשקטנטן ישן, אך לעתים פשוט אין לנו ברירה וחייבים ליצור לתינוק תנאים של שקט, בכדי לאפשר לו כמה שעות של שינה ביום.

13-טמפרמנט– ידוע ממחקרים, שתינוק פעלתן, עירני וסקרן נוטה לשיבושים ולבעיות שינה הרבה יותר מתינוקות אחרים. בכדי ללמוד לישון טוב, הוא זקוק לתנאים מתאימים ולסדר יום מאוד מאורגן.

כמו שאתם רואים, המון דברים משפיעים על שנתם של תינוקות. כאשר אנחנו מגלים את הסיבה לבעיות שנתם של תינוקות, הרבה יותר קל לנו לפתור את הקושי ולהקל על התינוק ועל כל בני המשפחה.

אם תינוקכם מסרב להירדם, או מקיץ בלילה בכל שעה או שעתיים, ואינכם מצליחים להבין מדוע כל-כך קשה לו לישון בלילה ברוגע,

אם אתם ניסיתם להקל עליו בכל דרך אפשרית, ולא ראיתם שיפור, למרות המאמץ –

תזכרו שאני כאן בכדי לעזור לכם ולתינוקכם!

אם אתם מוכנים להשקיע כדי להקל על הילד ועל עצמכם, אפשר ליצור איתי קשר בנייד 0547201409 או בהודעה כאן

 מדריך לשיפור שינת תינוקות

מאמרים נוספים על בעיות שינה

אצל תינוקות וילדים:

כיצד להקל על חוסר שינה והעייפות של ההורים כאשר התינוק איננו ישן בלילה

-שינה של תינוקות בחודש הראשון אחרי הלידה

חרדת נטישה ובעיות שינה אצל תינוקות

בעיות שינה אצל תינוקות בגיל 4חודשים-סיבות ודרכי הקלה

מדוע תינוק בגיל 9-10 חודשים לא ישן בלילה?

בעיות שינה אצל תינוקות רגישים (התפרסם בעיתון מעריב)

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן