תינוק מתעורר בלילה

"התינוק שלי בן 9 חודשים מתעורר בלילה כל שעה, וזה מתיש אותי. עד לפני כחודש הוא היה ישן לפחות 8 שעות ברצף. לאחרונה הוא מתעורר בבכי קורע לב ולא מצליח לחזור לשינה במשך שעה-שעתיים. לעתים הוא מתעורר באמצע הלילה עם חיוכים וצחוקים, מתחיל להשתולל ולשחק, כאילו יום חדש התחיל. נראה שמיום ליום המצב רק מחמיר, אנחנו מיואשים לגמרי ואין לנו כבר כוחות. מה לעשות? הורים מותשים.."

המשפטים האלה חוזרים על עצמם כל פעם בשיחות שלי עם הורים עייפים בקליניקה ובהודעות שאני מקבלת ברשתות חברתיות ובפורומים שאני מנהלת. במאמר הזה אסביר לכם מה הן הסיבות שגורמות לתינוק שלכם להתעורר בלילה ואיך אתם יכולים להקל עליו ועליכם.

אחת הסיבות הנפוצות ביותר שגורמת להורים לפנות ליעוץ שינה לתינוקות היא ההתעוררויות הבלתי פוסקות בלילה. כשתינוק מתעורר בלילה ולא מצליח לחזור לשינה במשך שעה-שעתיים כולם סובלים, גם התינוק, וגם ההורים, וזה גורם לכולם להיות מתוסכלים ועייפים מאוד.

תינוק מתעורר בלילה- 10 הסיבות עיקריות לתופעה:

1- מצבים בריאותיים ומחלות שעלולות לגרום ליקיצות רבות בלילה.

 תינוקות שסובלים מבעיות בריאות-לדוגמה צינון, נזלת, שקד שלישי, כאבי בטן, גזים, גרעפסים תקועים, גירודים בעור, אלרגיות ועוד, לרוב לא מצליחים לישון לילות שלמים. אם הקטנטן שלכם נושם עם פה פתוח, נוחר בשינה או סובל מגירודים, כאבי בטן, גזים או אי שקט קיצוני בלילה-חשוב לפנות לרופא כדי לוודא שהוא בריא ולקבל המלצות לטיפול לפי הצורך.

2- תנאי הסביבה לא מתאימים גורמים לשיבושי שינה ויקיצות רבות.

רוב התינוקות לא מצליחים לישון טוב כשיש אור בחדר או טמפרטורה לא מתאימה. כל התינוקות שונים זה מזה, לכן כדאי לשים לב, האם השינה של תינוקכם משתפרת כשהוא נרדם בחדר חשוך או עם אור קטן. שימו לב האם הוא מתעורר יותר כשחם מדי בחדר או שהוא מעדיף לישון כשהחדר שלו מחומם היטב?

3- מה הקשר בין סדר יום ליקיצות בלילה ושיבושי שינה.

תינוק שישן תמיד תנומות מאוד קצרות, כ20-30 דקות, עלול להתעורר בלילה אין ספור פעמים. פעוט שישן תנומה ארוכות מדי במהלך היום עלול לקום בלילה ערני לגמרי, ולא ירצה לישון יותר. אם הקטנטן שלכם ישן כל יום בשעות שונות ואין לו שגרה מסודרת, הוא יתעורר יותר בלילה. אלה הסיבות בגללן נוצרים חלונות ערות, כאשר הקטנטן משחק, צוחק ולא נראה עייף. הפתרון הטוב ביותר למצב הזה הוא לבנות לו סדר יום בהתאמה אישית.

4- תינוק מתעורר בלילה ומתקשה לחזור לשינה אם הוא רגיל להירדם עם עזרה(עם הנקה, בקבוק, נדנודים בידיים, על הכדור ועוד).

תינוק שלא נרדם אף פעם לבד ידרוש עזרה גם בלילה, כשהוא יעבור ממחזור שינה למחזור נוסף. לכן מומלץ ללמד אותו להירדם לגמרי לבד, בהדרגה. כדאי לדעת שהיכולת להירדם ללא עזרה מאפשרת לקטנטנים לישון יותר שעות ברצף בלי לבכות.

5- תינוק מתעורר בלילה כשהוא לומד שלבי התפתחותי חדשים ורוצה לתרגל את המיומנות החדשה שוב ושוב, במהלך היום וגם בלילה.

אחת הסיבות הנפוצות לקשיי השינה בלילה היא המעבר לשלב חדש בהתפתחות, לדוגמא התהפכות, עמידה, הליכה ועוד. לעתים קרובות הורים מתארים לי איך הקטנטן שלהם נעמד במיטתו בלילה ולא מוכן לחזור לשכיבה, למרות שהוא נראה עייף מאוד. זה גורם להורים להרגיש תסכול גדול, כי לא משנה כמה פעמים הם משכיבים את הפעוט, הוא חוזר לעמוד שוב ושוב, מתעקש ולא מוותר, למרות העייפות. לעתים קרובות המצב עלול להמשך שעה או יותר, עד שהקטנטן מגיע לאפיסת כוחות. כדי להקל עליו שווה לתרגל איתו את המיומנות החדשה במהלך היום. מומלץ לתת לו הזדמנויות להוציא אנרגיה, להיות יותר פעיל במהלך היום, כדי שהילד יגיע לעייפות ולא ירצה לתרגל את המעבר לעמידה בלילה.

6- חרדת נטישה או חרדת זרים עלולות לגרום להמון יקיצות בלילה.

ידוע שתינוק שחווה חרדה לא יצליח לישון ברוגע, כי חרדה גורמת לתחושת חוסר ביטחון וחוסר שקט. לעתים קרובות פעוטות שחווים חרדה עלולים להיכנס למצב של כוננות ודריכות, כי הם חוששים שאחד ההורים יתרחק מהם וזה מפחיד אותם. כדי להקל על הפעוט כדאי לחזור על המשפט "אמא/אבא כאן", לתת לו הרבה ידיים במהלך היום, לשחק איתו במשחקי "קוקו", ועוד. כדאי לזכור שהשלב הזה הוא שלב התפתחותי שכל תינוק עובר והוא נמשך כחודשיים בממוצע.

7- איך שינויים בחיי התינוק משפיעים על איכות השינה שלו בלילות.  

כאשר תינוק מסתגל לשינוי, לדוגמה מעבר לחדר חדש, כניסה לגן חדש, לידת אח ועוד, ילדכם זקוק להמון חום ואהבה. אל תחששו להרים אותו לידיים ולחבק אותו. לעתים קרובות שינה של קטנטנים משתבשת למשך שבוע -שבועיים בתקופת שינויים והמצב משתפר בהדרגה. תהיו סבלניים.

8- תינוק מתעורר בלילה כאשר יש לו קושי בהרפיית הגוף.

אם הקטנטן שלכם מתקשה להירגע או להרפות את הגוף, וזקוק לעזרה כדי להרגיע את עצמו, לדוגמא הנקה, בקבוק או נדנודים בידיים, יש לו סיבה נוספת להתעורר בלילה ללא הפסקה. אם הקטנטן שלכם נראה מאוד חזק, לא מצליח להרפות ולשחרר את השרירים והרדמות שלו תמיד מלווה בהמון בכי והתנגדות-תקראו את המאמר הזה כדי לוודא שאין לו טונוס שרירים גבוה.-לינק למאמר על טונוס גבוה

9- רגישות לרעשים, למגע ונטייה לבהלה הן סיבות נוספות ליקיצות רבות בלילה.

אחרי שעזרתי לאלפי הורים לתינוקות רגישים אני יכולה להגיד בוודאות שהשינה שלהם עלולה להשתבש בקלות, כי יש להם נטייה להתעורר מכל רחש קטן. כדי להקל על ילד רגיש ולאפשר לו שינה רצופה בלילה, שווה לנסות לשמור על שקט בחדר ואם הוא בוכה -להרגיעו עם רעש לבן או נעימות של לילה טוב ברקע. אם הקטנטן שלכם מאוד רגיש ונבהל המון, אני ממליצה לכם לקבל הכוונה מקצועית וכלים שיתאימו באופן אישי לילדכם.

10- תינוק אנרגטי, פעלתן, ערני וסקרן לרוב לא יצליח לישון לילה שלם.

תינוקות פעלתנים, ערניים וסקרנים מתעוררים בלילה הרבה יותר מכל תינוק אחר, כי הם קולטים הרבה יותר מידע ומסרים שלא מאפשרים להם לישון ברוגע. כדי לעזור להם לישון ברצף בלי לבכות תקפידו על שגרה מתאימה וטקס מרגיע לפני ההרדמות.

6 המלצות להקלה על תינוק שמתעורר בלילה

1- תקפידו על סדר יום עם תנומות בשעות קבועות ועל טקס שחוזר על עצמו כל ערב כדי לתת לו תחושת בטחון.
2- כדאי להגיע לבדיקת רופא כדי לוודא שאין בעיה בריאותית שעלולה לשבש את השינה של הפעוט שלכם.
3- תנו לו הרבה ידיים, חום ואהבה במהלך היום, בעיקר אם הקטנטן מסתגל לשינוי או עובר חרדת נטישה.
4- תנסו להימנע מהדלקת אור בלילה.
אם חייבים להחליף לו חיתול תדליקו מנורת לילה קטנה
5- אם הקטנטן מתחיל לשחק, לצחוק או לחייך בלילה, כדאי להימנע משיחות ומשחקים, תנסו  לשמור על שקט, עד כמה שניתן. 
6-  תתחילו ללמד אותו להירדם ללא עזרה, בצורה עצמאית אם הוא דורש נדנודים בידיים או עזרה.

אם הקטנטן שלכם מתעורר בלילות ואתם קמים בבוקר עייפים, מתוסכלים וחסרי סבלנות, חשוב שתדעו שעם הכלים המתאימים אפשר לשפר את המצב ולהקל עליו ועליכם. אני כאן כדי לעזור לכם!  

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
השארת תגובה

Call Now Button
גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

דילוג לתוכן