מחקרים מועילים ומעניינים על שינה של תינוקות

כאן  אספתי עבורך  מאמרים מעניינים על שינה של תינוקות.אני מקווה שהם היו מועילים עבורך.

חשיבות הטקס לפני השינה לילדים צעירים

במחקר שבדק את השפעת טקס ההליכה לשינה על שנתם של תינוקות (7-18 חודשים) ילדים צעירים (18-36 חודשים) הושוותה שנתם של הילדים לפני ואחרי התערבות יזומה. ההתערבות היזומה התבססה על כך שכחצי מההורים הונחו לבצע טקס קבוע לפני השינה וחצי מההורים הונחו להמשיך בשגרת השכבת הילדים הקיימת. הטקס הקבוע שחלק מההורים התבקשו לבצע כלל אמבטיה עיסוי ופעילות מרגיעה נוספת כגון שירי ערש, חיבוק על הידיים וכדומה. ההורים התבקשו שהתהליך יערך 30 דקות. התערבות נמשכה למשך שבועיים כשההורים מתעדים את שנתם של התינוקות והילדים באמצעות יומני שינה ושאלונים. תוצאות המחקר הצביעו על שיפור משמעותי בשינה של הילדים שהוריהם הודרכו לבצע טקס הליכה לשינה. בנוסף לשיפור בדפוסי השינה של הילדים חל שיפור משמעותי גם במצב הרוח של האמהות.

לשינה תפקיד חשוב בהתפתחות המוח אצל תינוקות

חשיבותה של השינה לעיבוד מידע, למידה וזיכרון כבר הודגמה בעבר הן בקרב בעלי חיים והן בקרב בני אדם. כמו כן, חוקרים סברו שהעובדה שתינוקות מבלים הרבה יותר זמן בשינה מאשר מבוגרים, קשורה לעובדה ששינה מסייעת להתפתחות המוח, שמתרחשת בעיקר בשלוש השנים הראשונות לחיים. מחקר שנערך לאחרונה על גורי חתולים, הוכיח ששינה אכן מגבירה את הגדילה ואת התפתחותם של הקשרים בין תאי העצב, תהליך שנקרא פלסטיות של המוח. ממצאים אלה מוכיחים את חשיבותה של השינה להתפתחות המוח בינקות.

האם יש קשר בין צמיחת שיניים ושינה משובשת?

שני מחקרים שנערכו לאחרונה מראים, שבניגוד למה שהאמינו הורים ואנשי מקצוע, הקשר בין צמיחת שיניים לבין סימפטומים פיזיים משמעותיים הוא חלש. החוקרים השוו סימנים של חום, הפרעות שינה, אי שקט וסימפטומים אחרים בימים הסמוכים לבקיעת השיניים (לפני ואחרי) ובימים רחוקים מבקיעת השיניים. הממצאים מצביעים שעבור רוב התינוקות, אין קשר בין הופעת השיניים לבין סימנים התנהגותיים או גופניים אחרים. במיעוט התינוקות בקיעת השיניים לוותה בכמה סימנים, אבל אלה היו רק לתקופה קצרה (4 ימים לפני בקיעת השיניים, יום בקיעת השן, ו-3 ימים אח"כ). בשני המחקרים, לא נמצא קשר בין בעיות השינה לבקיעת השן. המחברים מציעים שנטייתם של ההורים להאשים את צמיחת השיניים בבעיות ההתנהגותיות והגופניות אינה מוצדקת. סביר להניח שסימפטומים גופניים ומצוקה הם תוצאה של גורמים אחרים ברוב המקרים.

מעורבות האבות ושנתו של התינוק

במחקר שנערך במעבדת השינה באוניברסיטת ת"א נבדקה שאלת המעורבות של האב בטיפול ובגידול התינוק לבין שנתו של התינוק. ידוע שאבות בדרך כלל מעורבים פחות בחיי הלילה של התינוקות בחודשים הראשונים בין היתר משום שהאם מיניקה ונמצאת בחופשה לצורך הטיפול בילד, אבל גם מסיבות אחרות של הבדלים בתפקוד ההורים. מסתבר שכאשר האבות מעורבים יותר בטיפול בתינוק באופן כללי (בהאכלה, בהחלפה, רחיצה וכדומה) התינוקות ישנים רצוף יותר בלילה, מתעוררים פחות וזקוקים לפחות זמן שינה. ממצאים אלה נמצאו באמצעות מדידה אובייקטיבית של השינה באמצעות שעון שינה זעיר שמוצמד לקרסולו של התינוק במהלך השינה. ייתכן שמעורבות האב מאפשרת לתינוק להיות רגוע יותר לגבי פרידות מהאם בלילה, וייתכן שמעורבות האב היא ביטוי של מערכת יחסים טובה בין ההורים ותמיכה של האב בגידול הילד. בכל מקרה, נראה שמעורבות זאת תורמת חיובית לשנתו של התינוק.

שנת תינוקות של הורים שגדלו בלינה משותפת בקיבוצים

המחקר שבחן את התפישות של הורים לגבי שינה של תינוקות, השווה את הורים שגדלו כתינוקות בלינה משותפת בקיבוצים להורים שגדלו בלינה משפחתית רגילה. ההורים שגדלו בלינה משותפת בקיבוצים היו למעשה מנותקים מהוריהם בלילה ורבים מהם זוכרים זאת כחוויה שלילית. התסבר שעכשיו כשהם בוגרים וממלאים תפקיד כהורים התפישות שלהם לגבי שינה של תינוקות שונות מהורים רגילים. המחקר מצא שהורים אלה נוטים לפרש את הבעיות הליליות ככאלה שדורשות עזרה מקסימאלית של ההורים ופחות מאמינים בפרשנות שאומרת שצריך לתת לתינוק להתגבר וללמוד להסתדר בעצמו. במחקר נמצא שהורים אלה נטו לישון יותר עם ילדיהם במיטה משותפת וגם ששנתם של התינוקות שלהם היתה גרועה יותר מתינוקות של הורים שגדלו בלינה משפחתית רגילה. נראה שההורים מהלינה המשותפת פיתחו רגישות מיוחדת לגבי האפשרות של תינוק במצוקה שלא נגשים ומסייעים לו באופן מיידי.

אתם מוזמנים לשאול, לשתף אותי -אני כאן בכל שאלה!

אלה

מאמרים נוספים על שינה, תזונה והתפתחות התינוק

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן