בעיות שינה אצל תינוקות עם טונוס שרירים גבוה

"אני אמא לתינוק מתוק בן 9 חודשים, הוא ילד חייכן, אנרגטי ומאוד סקרן. ההרדמות שלו תמיד קשה ונמשכת מעל שעתיים. תמיד הילד שלי בוכה וצורח ברגע שאנחנו מנסים להרדים אותו, גם כשהוא נראה עייף מאוד ומותש… זה ממש מתסכל ומייאש אותי. מאז הלידה שמתי לב שהוא לא יודע להתרפק ולהירגע, לא משנה באיזה תנוחה אני אחזיק אותו וכמה זמן אלך איתו או אקפוץ על הכדור. גם אם אני מנדנדת אותו שעה בידיים, הגוף שלו כל הזמן מתוח, כאילו הוא במצב של דריכות, או כוננות. אולי קשה לו לישון כי כל דבר הכי קטן מסקרן אותו?

חיפשתי מידע על טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות וכך הגעתי אליך, נראה שבמאמר שלך תיארת בדיוק את המצב שאני חווה עם הבן שלי...אני מודאגת ולחוצה מאוד מכוון שהוא אף פעם לא מצליח להירדם בלי בכי, גם אם הוא ער יותר מ 6 שעות, משפשף עיניים בטירוף, מקטר, ונראה עייף מאוד ומותש-הוא לא יירדם בלי צרחות, זה לא אמור להיות כך!!! אני נורא מתוסכלת כי ההרדמות שלו הפכה לסיוט…רק המחשבה שעוד מעט אני צריכה להרדים אותו כבר גורמת לי ללחץ מטורף.

 ואם זה לא מספיק, הוא גם בוכה ומתלונן המון במהלך היום. כואב לי הלב לשמוע אותו בוכה כ"כ הרבה…אני מתוסכלת ולא מבינה איך לעזור לו!"

כך תיארה לי יערה(שם בדוי) את הבן הקטן שלה בפגישה בקליניקה שלי לפני כשבוע. המצב הזה אופייני מאוד לתינוק עם טונוס שרירים גבוה, וזאת הסיבה הנפוצה מאוד לבעיות שינה אצל קטנטנים, בגללה ההורים העייפים מגיעים אלי לייעוץ שינה.

הבעיה היא שטונוס שרירים גבוה אצל תינוקות משפיע על איכות השינה, על ההתפתחות, על ההתנהגות שלהם, ועל המון תחומים נוספים בחיי הילד

אז מה זה בעצם? טונוס שרירים זה מתח שרירים שנוצר במנוחה, ויש תינוקות שנולדים עם טונוס שרירים תקין, גבוה או נמוך.

תינוקות עם טונוס שרירים גבוה לרוב נראים מאוד חזקים, מתוחים, השרירים שלהם מוחזקים, ולעתים זה נראה שכל הגוף של הילד במצב של כיווץ. אפשר לראות תינוק בן 5 ח' שנמצא המון בתנוחת אווירון עם ידיים ורגליים למעלה, תנוחה שגורמת לאי נוחות וחוסר שקט, או תינוק שלא אוהב להיות בידיים, וגם לא מסכים לשכב במיטה. לעתים קרובות ההורים מרגישים שלא נוח לילד שלהם, בלי קשר היכן הוא נמצא, כל דבר מעצבן אותו וגורם לחסר סבלנות ועצבנות.

 טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות הוא אחת הסיבות הנפוצות שגורמות לתינוקות לבכות ולהתלונן בלי סיבה, להתעצבן בקלות, ולהיות באי שקט רוב היום. לרוב תינוקות עם טונוס גבוה מתפתחים מוקדם, ביחס לבני גילם, או מדלגים על שלבי התפתחות חשובים, כמו התהפכות, זחילת גחון, או זחילת שש.

על הקשר בין טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות ובעיות שינה

שינה של תינוקות עם טונוס גבוה לרוב לא רגועה, קלה, ולא איכותית. היא מאופיינת בהמון תנועות, קיטורים ושינויי תנוחות. כתוצאה מכך הם מתעוררים הרבה יותר מכל תינוק אחר. ההרדמות שלהם לרוב קשה וארוכה, עם התנגדות גדולה, ומלווה באי שקט, הקשתות בגב, או בכי אין סופי, וכל זה בגלל הקושי בהרפיית שרירים. פעוט שלא מצליח להתרפק לפני ההרדמות פשוט לא מסוגל להירדם. זה אחד הגורמים שמשפיעים בצורה משמעותית על איכות השינה ועל ההרדמות של ילדים בכל גיל.

מאפיינים של תינוק עם טונוס שרירים גבוה:

מהניסיון שלי עם אלפי תינוקות עם טונוס גבוה שעזרתי להם, לרוב, הם נבהלים בקלות, סובלים מרגישות לרעשים. לעתים קרובות הם חווים חרדת זרים, או חרדת נטישה ברמה הרבה יותר קשה מכל תינוק אחר. לעתים קרובות הם סובלים מכאבי בטן, גזים, פליטות וגראפים תקעים עד גיל בוגר.

שינה של תינוק עם טונוס שרירים גבוה בד"כ מהווה אתגר רציני עבור ההורים, וכדי לשפר את המצב נדרשים המון סבלנות, התמדה, ובעיקר כלים נכונים ומקצועיים, שיתאימו לפעוט ולהורים באופן אישי. זאת הסיבה שייעוץ שינה סטנדרטי לרוב לא עוזר ולא מביא להקלה.

טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות: 5 המלצות לשיפור שינה.

  1. כדאי לבנות טקס שינה וסדר היום שיתאים לילד ולמשפחה.

המטרה היא לתת לקטנטן תחושת בטחון ולהביא אותו לרגיעה לפני שינה. כשהילד יירדם כל לילה אחרי טקס קבוע, ההרדמות שלו תהפוך ליותר רגועה, קלה ונעימה, הוא פחות יתנגד. רצוי להתחיל בטקס קבוע מגיל חודש ולשנות אותו מדי פעם, כשהילד יגדל, כדי שהטקס יתאים לשלבי ההתפתחות שלו.

  1. טונוס שרירים גבוה אצל תינוקות -איך להגיע להרדמות רגועה, בלי צרחות ובכי?

לעתים הורים חושבים שאם הילד נרדם אחרי שהוא בוכה כמה דקות, הוא יירדם וימשיך לישון ושכל התינוקות בוכים לפני שינה. אז חשוב שתדעו שרק כשתינוק שנרדם בנחת, בלי התנגדות, הוא יצליח לישון בשקט וברצף. אם ההרדמות שלו מלווה בכי רב, תסכול וחוסר שקט, קרוב לוודאי גם איכות השינה שלו תהיה ירודה.

  1. תנסו למנוע מצבים של עייפות יתר.

כשתינוק מגיע למצבים של עייפות קיצונית הוא בד"כ מתנגד לשינה ולא מצליח לישון בשקט, לכן מומלץ להרדים אותו כאשר מופיעים סימני עייפות. אם הקטנטן יכנס לשינה בשעה מתאימה איכות השינה שלו תהיה טובה יותר. 

  1. שימו לב שתנאי הסביבה מתאימים לקטנטן שיאפשרו לו שינה רגועה. 

לעתים שינוי קטן בסביבת השינה של הילד מאפשר להביא לשיפור בהרדמות ואיכות השינה של הילד, בעיקר כשמדובר על תינוק סקרן, ערני ומאוד פעלתן. שימו לב שיהיה לו נעים בחדר, לא חם ולא קר מדי. חשוב שבמיטה שלו לא יהיו צעצועים, משחקים ודברים שגורמים לו להתעורר.

  1. חשוב לעשות שינויים לאט ובהדרגה כדי לטפל בבעיות שינה אצל תינוק עם טונוס שרירים גבוה.

שימו לב: אם אתם מחליטים להתחיל בתהליך לשיפור שינה אצל תינוק שלכם, אני ממליצה לכם להימנע משינויים פתאומיים, כי כל הפתעה או שינוי לא צפוי בהתנהלות שלכם עלול להביא להחמרה גדולה במצב. פגשתי מאות הורים ששיתפו אותי שאחרי שהם ניסו לשפר את המצב בעזרת השיטה של 5 דקות, או פשוט התחילו להתקדם יותר מדי מהר, הילד שלהם נכנס למצב של חרדה, לחץ וחוסר שקט, ואז ההרדמות והשינה שלו הפכו לעוד יותר מאתגרים. כדי להגיע לשיפור משמעותי בשינה של תינוקות וילדים עם טונוס שרירים גבוה מומלץ לוודא לפני תחילת התהליך שהשיטה שבחרתם באמת מתאימה לכם ולקטנטן. 

טיפול יעיל בטונוס שרירים גבוה אצל תינוקות כולל שילוב של כלים מגוונים ומתאימים לשיפור שינה והקלה על החזקה בגוף, עם התייחסות לטמפרמנט הילד. יעוץ שינה מותאם אישית עם כלים מקצועיים יכול להביא לשיפור משמעותי באיכות השינה ולהפוך חיי הילד וחיים של כל בני המשפחה לקלים ונעימים יותר. הניסיון שלי עם אלפי תינוקות עם טונוס שרירים גבוה מראה, שכמה שתינוק יותר צעיר, תוצאות מגיעות יותר מהר. אם לא מטפלים בקשיי שינה, ומחכים שהמצב ישתפר מעצמו, עם הזמן המצב רק הופך ליותר קשה ומאתגר, כי תינוק מתנגד יותר ופחות משתף פעולה.

אם נמאס לכם לסבול, ואתם מחפשים שיטה יעילה, עדינה וללא בכי שמתאימה במיוחד לתינוקות וילדים עם טונוס שרירים גבוה-אתם מוזמנים לשלוח הודעה כאן או הודעת ווטסאפ.

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן