איך להקל על בעיות שינה אצל תינוקות עם רפלוקס

בעיות שינה אצל תינוקות עם ריפלוקס

ריפלוקס אצל תינוקות היא אחת התופעות הנפוצות שמשבשות שינה אצל קטנטנים בשנה הראשונה לחייהם וגורמות לאי נוחות רבה במהלך היום וגם בלילה. 

מה זה ריפלוקס תינוקות? ריפלוקס הוא החזר קיבתי-וושטי , הוא מתבטא בחזרת התוכן מקיבה לוושט. הסיבה העיקרית לתופעה היא חוסר בשלות של השסתום בין וושט לקיבה.  

ריפלוקס תינוקות תסמינים:

  • צרבות, 
  • תחושה של חוסר נוחות ואי שקט, בעיקר אחרי ארוחה או במהלך ארוחה.
  • פליטות או הקאות, לעתים פליטות גדולות בקשת, או פליטות שחוזרות כל היום וכל הלילה.
  • התקפי בכי ממושכים עקב עליית חומציות במערכת העיכול.
  • הקשתת הראש לאחור במהלך הארוחה, לעתים אחרי כמה לגימות. 
  • אי שקט במהלך הארוחה-בלי קשר אם התינוק יונק או מקבל בקבוקים.

 

*** לא כל הסימנים חייבים להתקיים כדי לקבוע שהתינוק סובל ריפלוקס.

ריפלוקס אצל תינוקות -סיבות עיקריות:

  1.  התחושה של חוסר נוחות, 
  2.  אי שקט 
  3.  קושי להירגע ולהגיע להרפיה עקב עליית חומציות וגירוי יתר ברירית הוושט. 

יש לציין שהתופעות האלה מתגברות אם משכיבים את התינוק על הגב אחרי האוכל, ואף עלולות לגרום להתקף של בכי היסטרי שנמשך המון זמן. אם תינוקכם סובל ובוכה המון הוא קרוב לוודאי לא יצליח להירדם ברוגע ולישון בשקט לאורך זמן. אם המצב חוזר על עצמו למשך תקופה ארוכה, הרגלי השינה שלו עלולים להשתבש לחלוטין. לכן כדאי לטפל בריפלוקס כמה שיותר מוקדם, ולא לחכות שהזמן יעשה את שלו.

טיפול בריפלוקס תינוקות:

  1. מומלץ להכניס כרית קטנה או הגבהה מתחת למזרן, בכדי למנוע את עלית התוכן של מערכת העיכול למעלה. השכבה בזווית של 30 מעלות יכולה להביא הקלה גדולה.
  2. השכבה על הבטן במהלך היום, בהשגחה, יכולה לעזור לקטנטן. 
  3. מומלץ לתת ארוחות קטנות ותכופות יותר. 
  4. פורמולות מיוחדות או הוספת דייסה או קורנפלור יכולים להקל ולגרום להפסקת פליטות. כמובן חשוב לקבל המלצה מהרופא שלכם לפני שתשנו את התזונה של הקטנטן.
  5. תרופות להקלה על ריפלוקס אצל תינוקות. אם הקטנטן שלכם סובל מפליטות מרובות ביום ובלילה ולא מצליח להירגע, גם כשאתם מחזיקים אותו בידיים, ונראה ששום דבר לא מרגיע אותו-גשו לרופא כדי להתייעץ לגבי מתן תרופה. 

ריפלוקס אצל תינוקות -המלצות להקלה על ההרדמות:

      1. כדי לאפשר לקטנטן שינה טובה ולמנוע יקיצות רבות בלילה תנו לו זמן להירגע בידיים, במנשא או תנוחה אנכית אחרי הארוחה. 
      2. תחזיקו אותו בתנוחה אנכית כ20 דקות, ואל תנסו להרדימו מיד כשיסיים את הארוחה. אם תקפידו על כך, יש סיכוי שהוא יצליח לישון טוב יותר.
      3.  אם הקטנטן שלכם פולט המון במהלך הלילה, ואתם נאלצים להחזיק אותו בידיים כ 20-30 דקות אחרי כל ארוחה, ביום ובלילה, שימו לב שאתם לא מנדנדים אותו יותר מדי כדי להרדים. תזכרו שנדנוד לפני שינה עלול להפוך לגורם תלות בהרדמות בהמשך, וידרוש מכם להשקיע המון זמן בשינוי ההרגל הזה.

יצירת הרגלי שינה בריאים אצל תינוקות עם ריפלוקס הוא אתגר לא קטן, ודורש המון סבלנות ואורך רוח, ולעתים קרובת גם הכוונה מקצועית.

המלצות ליצירת הרגלי שינה בריאים אצל תינוקות עם ריפלוקס:

אם החלטתם לעבוד על שינוי בהרגלי השינה של הקטנטן, שימו לב למספר נקודות חשובות:

קודם כל לפני שתכנסו לתהליך של ייעוץ שינה חשוב להתייעץ עם רופא ולוודא שהקטנטן כבר לא סובל מתופעות של צריבה וכאב גדול. רק אם הוא מרגיש טוב אפשר יהיה להתחיל בתהליך הדרגתי מאוד של שינוי הרגלים. תינוק שסובל נורא מכאב או צרבת ביום ובלילה לא פנוי ללמידה, ויתקשה להפנים את השינוי. לכן רצוי לטפל קודם כל בריפלוקס, ואחר-כך להיכנס לתהליך של ייעוץ שינה. אפשרות נוספת היא לטפל בריפלוקס ובעיות שינה בו-זמנית, אך אני ממליצה לעשות זאת בשיטה מאוד עדינה והדרגתית, בעזרת אשת מקצוע מנוסה שמתמחה בטיפול בבעיות שינה אצל תינוקות עם ריפלוקס.

חשוב לדעת שייעוץ שינה סטנדרטי במצבים האלה לא יהיה יעיל, כי הורים לתינוק עם ריפלוקס זקוקים לכלים לשיפור תזונה ושינה שיתאימו למצב הפעוט שלכם באופן אישי. 

שאלה שהורים שואלים אותי לעתים קרובות:

האם אפשר לעשות יעוץ שינה לתינוק עם רפלוקס ולהגיע לשיפור משמעותי?

בהחלט אפשר! כדאי לדעת שזה אמור להיות תהליך יחסית יותר ארוך, ומאוד הדרגתי, כי חשוב להיות קשובים לילד ולתת מענה מידי לבכי. אני מאמינה שייעוץ שינה במצב הזה יהיה מוצלח אך ורק אם נעשה בדיקת מעמיקה של תפריט והרגלי התזונה של הילד, כי להרגלי התזונה יש השפעה מאוד משמעותית על איכות השינה של תינוק עם רפלוקס. הניסיון שלי כאחות מוסמכת ויועצת שינה וותיקה מלמד, שניתן לראות הקלה כבר אחרי 3 שבועות בממוצע מתחילת התהליך, כשתיישמו את כל הכלים במלואם בהתמדה ובעקביות, אך התהליך ידרוש המון סבלנות והתמדה. 

ריפלוקס אצל תינוקות -המלצות לשיפור איכות השינה:

1-תקדימו את ארוחת הערב לשעה מוקדמת יחסית.

זה יאפשר לכם למנוע פליטות גדולות וכתוצאה מכך החלפה של כל המצעים והבגדים אחרי הטקס, שעלולים להעיר את הקטנטן ולגרום לאי שקט וקושי לחזור לשינה.

2-תחזיקו אותו בתנוחה אנכית כ20 דקות אחרי הארוחה.

המטרה היא להוריד את החשש מהפליטות או הקאות, שעלולות להופיע אם הקטנטן יכנס למיטה אחרי שסיים לאכול, בלי לעשות גרפס. 

3-תנסו למנוע הרדמות עם גורמי תלות, כמו נדנוד בידיים, עם בקבוק או בהנקה, עד כמה שניתן.

כל עוד התינוק שלכם צעיר הוא יזדקק לעזרה כדי להירדם, אך אחרי גיל 5-6 חודשים שווה להתחיל להרגיל אותו בהדרגה להירדם ללא עזרה. 

4-תנו לו ארוחות קטנות בלילה אם הוא עדיין זקוק לכך.

 אם הקטנטן שלכם לא היגיע עדיין לגיל 4-5 ח', מותר לו לאכול 2-3 פעמים בלילה. מגיל 5ח' כדאי להאכיל אותו פעמיים. חלק מהתינוקות עם ריפלוקס ממשיכים לקבל ארוחה אחת בלילה גם בגיל 10-12 ח', זה לא חריג.

כדי לטפל ביעילות בבעיות שינה אצל תינוקות שסובלים מריפלוקס חשוב לדעת האם המקור לבעיות השינה שלהם הוא הכאב, סבל ואי נוחות, הרגלי השינה לא בריאים או ששתי הסיבות האלה. לעתים המצב נראה כ"כ מורכב ומאתגר, שהורים פשוט מאבדים תקווה, מרימים ידיים ומפסיקים לחפש פתרון, כי נראה להם שלא משנה מה הם יעשו, שום דבר לא יעזור. אני מאמינה שעם כלים נכונים אפשר להגיע להקלה בכל מצב. לינק לעמוד הורים ממליצים 

מהניסיון שלי עם אלפי משפחות עם תינוקות שסובלים מבעיות שינה קשות המשולבות עם בעיות של תזונה או/ובעיות מערכת העיכול, כמו ריפלוקס, גזים, כאבי בטן ועצירות-כדאי ומומלץ לבחור בשיטה יעילה, עדינה מותאמת אישית לקטנטן שלכם, לצרכים שלו, להרגלי התזונה, השינה, וכמובן, גם לטמפרמנט שלו. כל תינוק הוא עולם ומלואו, ויש המון שאלות חשובות שאני שואלת ומתייחסת אליהן בצורה מעמיקה לפני תחילת ייעוץ שינה לתינוק עם רפלוקס, כי רק הכרות מעמיקה עם הקטנטן תאפשר לנו להגיע לפתרונות יעילים. 

אני מאמינה שאפשר להגיע לשיפור מאוד הדרגתי אם לפעול בעקביות, בהדרגתיות, ועם המון הקשבה לילדכם הקטן.

יש לכם שאלה, התלבטות? קשה לכם להאמין שאפשר לישון בלילות כשקטנטן כל-כך סובל מריפלוקס?

תשלחו לי הודעה כאן ואצור אתכם קשר, לינק לעמוד צור קשר. 

אם מה שקראתם כאן מעניין אותכם ואתם רוצים לקבל מידע נוסף אני כאן כדי לעזור לכם!

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!

קורס יועצות שינה אונליין

קורס יועצות שינה פורץ דרך בשיטת אלה גרשטיין

הקורס היחיד שיעניק לך ידע מקצועי מקיף לשיפור שינה, תזונה, והרגעת הילדים, ויאפשר לך לשלב אמהות עם קריירה משתלמת.

שתפו פוסט זה:

2 תגובות
  1. דנאל זינגר

    לבן שלי יש ריפלוקס, הוא בן שלושה חודשים האם זה מוקדם מדי כדי לקבל ממך עזרה איך אוכל לעזור לו לישון טוב יותר בלילה?!

  2. ella

    היי דנאל, אני מבינה שקשה לכם מאוד. אוכל לעזור לכם ולתת לכם הסברים והכוונה מקצועית, אני עובדת המון שנים עם תינוקות צעירים, ועושה ייעוצים לשיפור שינה, תזונה, הקלה על הבעיות במערכת העיכול, כולל ריפלוקס. אפשר ליצור איתי קשר בהודעה. אשמח לעזור לכם!

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
אלה גרשטיין - מלמדת קורס יועצות שינה אונליין

הורים יקרים, אם אתם רוצים להתייעץ איתי או לקבל יותר מידע 

או למלא את הפרטים ואחזור אליכם בהקדם!
אני כאן כדי לעזור לכם

Open chat
שאלה או בעיה?
כתבו לי הודעת ווצאפ
דילוג לתוכן